negatieve gedachten

Zo ga je om met negatieve gedachten! (5 tips)

Iedereen heeft wel eens last van negatieve gedachten. Soms kan zo’n gedachte je leven beïnvloeden. Het is daarom belangrijk dat je weet hoe je met een negatieve gedachte om moet gaan zodat de negatieve spiraal omgezet wordt in positief. Kan jij wel wat tips gebruiken? Lees dan snel verder:

Een negatieve gedachte komt vaak voort uit onzekerheid. Een stemmetje in je hoofd zegt bijvoorbeeld dat je iets niet kan of dat je niet leuk genoeg bent. De meeste mensen denken negatief omdat het een gevoel van controle geeft. Als je bijvoorbeeld al van te voren denkt dat iets niet gaat lukken en het lukt inderdaad niet, dan kan je zeggen: “Ik zei toch dat het niet zou lukken?”. Dit artikel geeft 5 tips om te zorgen dat de negatieve gedachten niet jouw leven beïnvloeden.

negatieve gedachten

1. Wees je bewust van je negatieve gedachten.

Soms gaan de negatieve gedachten zo snel door je hoofd dat je het niet eens door hebt. Het is daarom belangrijk dat je ervan bewust bent dat je een negatieve gedachte hebt. Bewust worden kan je door bijvoorbeeld je gedachte op te schrijven. Gelijk als je je negatieve gedachte ontdekt schrijf je hem op, hierbij zet je ook waar je denkt dat deze gedachte vandaan komt.

Bijvoorbeeld: Ik durf niet te presenteren voor een grote groep mensen. Ik ben bang dat ik iets fout doe en iedereen mij dan uitlacht.

2. Bekijk altijd de positieve kanten.

Ben je je bewust van je negatieve gedachten? Hoe rot je je ook voelt, bekijk altijd de positieve kanten van de gedachte. Als je presenteren écht heel eng vind bedenk dan bijvoorbeeld de volgende dingen:

  • Over een half uurtje ben ik er vanaf.
  • Hoe vaker ik presenteer hoe beter ik er in word.
  • Ik ben trots op mezelf als ik het heb gedaan.
  • Ik hoef alleen maar wat te vertellen, meer is het niet.

Hoewel het positief denken aan het begin niet vanzelf gaat is het toch belangrijk om het in ieder geval te proberen. Je zal merken dat het na een tijdje wél beter gaat en je een negatieve gedachte vaker kan doorbreken met positiviteit!

negatieve gedachten

3. Omring je met positieve mensen.

Niet alleen jijzelf kan de aanstichter zijn van de negatieve gedachten, ook je omgeving heeft daar veel mee te maken. Heb je bijvoorbeeld een vriendin die van alles alleen maar het negatieve inziet? Grote kans dat jij dat dan steeds meer overneemt. Hoe meer je je dus met positieve mensen omringt, hoe positiever jij de wereld gaat zien.

4. Richt je ook op dingen die wel goed gaan.

Het is altijd lekker makkelijk om je alleen te richten op negatieve dingen. Als je je richt op de dingen die wél goed gaan of de dingen waarvan je weet dat je ze wél kan is er opeens zoveel meer positiviteit in je leven. Door de positieve dingen/gedachten op te noemen schuif je eigenlijk de negatieve dingen/gedachten weg.

negatieve gedachten

5. Maak je negatieve gedachten niet erger dan ze zijn.

Hoe vaker je de negatieve gedachten afspeelt in je hoofd, hoe zwaarder de last op je schouder. Blijf je maar in je hoofd herhalen hoe eng en belangrijk een sollicitiegesprek is die je binnenkort hebt? Grote kans dat jij op het gesprek zelf zenuwachtiger bent dan eigenlijk nodig is. (nogmaals: schrijf je negatieve gedachte op zodat hij niet in je hoofd blijft zweven)


Hoe ga jij altijd om met negatieve gedachten? Let me know 🙂

 

4 gedachten over “Zo ga je om met negatieve gedachten! (5 tips)

  1. Claudia

    Goed artikel, Merel! De tip om jezelf te omringen met positieve mensen vind ik persoonlijk echt een goeie! Je merkt pas wat voor invloed negatieve mensen op je hebben wanneer ze er niet meer zijn, haha.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *