week zonder vlees 2

5 tips om de Nationale Week Zonder Vlees vol te houden

9 maart was het zover: de ‘Nationale Week Zonder Vlees‘ was begonnen! In deze week gaan verschillende vleeseters de uitdaging aan om het vlees uit hun dagelijkse maaltijden te schrappen. Omdat veel mensen het lastig vinden om deze uitdaging vol te houden óf het lastig vinden om lekkere recepten te bedenken heb ik 5 tips voor jullie opgesteld.

In 2013 besloot ik dat ik geen vlees meer wilde eten. Opeens zag ik het lekkere kippenpootje op mijn bord op een hele andere manier. Met de jaren kwamen er steeds meer vleesvervangers in de supermarkt of vega-maaltijden op het menu in restaurants. Omdat het als vleeseter lastig kan zijn om plotseling vleesloos te gaan eten zijn de volgende tips handig om te volgen:

1. Vervang het vlees in je normale gerechten

Als je normaal 7 dagen gerechten eet mét vlees kan 7 dagen zonder vlees ervoor zorgen dat je met je handen in het haar zit. Je bekijkt verschillende websites met ingewikkelde vega-gerechten en ziet de week zonder vlees gelijk niet meer zitten. In dit geval is het duidelijk dat je het jezelf moeilijker maakt dan nodig is. Tegenwoordig hebben ze bijna voor elk soort vlees wel een vleesvervanger. Het is dus handig om het gehakt in je spaghetti te vervangen voor vega-gehakt of de kip in de kipkerrie te vervangen voor vega-kip. Je zal zien dat het bedenken van gerechten nauwelijks verschilt met een normale week.

2. Doe het samen

Het is lekker cliché maar zeker waar: het is altijd leuker om dingen samen te doen. Vertel je vrienden je plan om een week geen vlees te eten en overtuig ze om het samen vol te houden. Misschien kan je zelfs naar een speciaal restaurant met veel vegetarische of vegan gerechten (tip: doe een bezoekje aan de Vegan Junk Food Bar). Ook is het leuk én handig om je gezin te betrekken in je plannen, dit voorkomt gedoe als je samen gaat eten in de avond.

week zonder vlees
Bron: Nationale Week Zonder Vlees

3. Zie het niet als een strijd maar als een vernieuwing

Als vegetariër krijg je vaak opmerkingen als: “goh is het niet heel lastig om geen vlees te eten?” en “Ik zou het echt niet kunnen!”. Een negatieve instelling zorgt ervoor dat je de week zonder vlees eerder gaat zien als een strijd waardoor je sneller in de verleiding komt om toch die kipfilet uit de koelkast te pakken. Het is belangrijk om deze week te zien als een ontdekking van nieuwe producten. Je wordt uitgedaagd om verder te kijken dan het ‘normale’ vleesschap in de supermarkt. Misschien ontdek je wel producten die je buiten deze week ook wil gaan eten!

4. Vergeet niet waarom je het doet

Iedereen heeft een andere rede om aan de Nationale Week Zonder Vlees te beginnen. Het kan te maken hebben met dierenwelzijn, het milieu of misschien wel je gezondheid. Als je het lastig vindt om deze week vol te houden is het ook makkelijker om je doel uit het oog verliezen. Om je doel letterlijk voor je te blijven zien kan je de social media van de Nationale Week Zonder Vlees volgen of misschien wel je doel ergens opschrijven waar je het altijd ziet.

5. Maak de lekkerste recepten

Als je toch andere recepten wilt proberen deze week heb ik een aantal tips voor jou! Allereerst hebben ze bij de Albert Heijn een speciale pagina met lekkere vega-recepten voor deze week. Ook vind je op de website van Lekker en Simpel een hoop inspiratie voor heerlijke recepten. Als laatste kan het volgende merk niet ontbreken: ‘De Vegetarische Slager’, het bekende vleesvervanger-merk. De Vegetarische Slager heeft op hun website allemaal recepten en tips voor een goede vegetarische maaltijd.

Laat in de reacties weten of jij mee doet met deze speciale week! Lees hier de gekke opmerkingen die elke vegetariër te horen krijgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.